Welkom op mijn hete luchtballon-site

Als kleine jongen was ik al gefascineerd door luchtballonnen.

In die tijd waren er nog niet veel hete luchtballonnen, meestal zag ik Duitse gasballonnen.
Toen zich de mogelijkheid voordeed om te gaan helpen in een volgploeg van een ballonteam, greep ik dat met beide handen aan.
Het is enorm leuk werk en je komt veel leuke mensen tegen, tijdens een ballonvaart is het altijd mooi weer en de gasten zijn altijd vrolijk. Soms in het begin wat angstig, maar na afloop van de vaart altijd enthousiast.

Als er eens een plekje over is mag er iemand van het team mee als passagier, en die vaarten van mij heb ik op deze site gezet.

Mijn eerste ballonvaart was op 3 april van Haaksbergen naar Hengevelde met als piloten Dirk Remmelink en Peter
Busscher. De eerste 10 minuten kan ik me nog goed herinneren omdat ik erg veel last had van mijn hoogtevrees.
Na die 10 minuten heb ik er nooit meer last van gehad gelukkig. Op mijn luchtdoopbewijs staat "Luchtgraaf van Hengevelde".  Foto...

De tweede ballonvaart was op 19 juli 2002, ik ben in dat jaar begonnen in de volgploeg bij Achterberg en dat was mijn eerste vaart bij hun. De start was bij de sluis van Delden en de landing in Boekelo. Vlakbij de zandwinning aan de N18, Haaksbergen-Enschede.

De derde ballonvaart was in 2003 met de Nykamp-Nyboer ballon vanuit de Lutte. We kwamen terecht boven een natuurgebied in Duitsland en daardoor duurde het even voor we een plekje hadden gevonden. Dat lukte uiteindelijk in Gildehaus (D), het begon al donker te worden...
Het inpakken gebeurde voor de lampen van een tractor van de boer.

De vierde ballonvaart was op 15 februari 2004, een lesvaart op zondagmiddag. Wel wat koud en bewolkt, maar toch een bijzondere vaart van 1 uur 40 min. Na een stuk of 5 tussenlandingen werd de ballon neergezet in een stoppelveld in Duitsland. Foto...

De vijfde ballonvaart, ditmaal vertrek vanuit Lichtenvoorde.
Een echtpaar met 2 kinderen, piloot Henry Achterberg en ik
kwamen na een gezellige vaart na 1 uur en 20 minuten bij Groenlo terecht. Pal over de kerk in Groenlo en het geboortehuis van een passagier. Meer foto's...

De zesde ballonvaart was ook een speciale, op die zondag 5 september 2004 had Achterberg ballonvaarten voor de eerste keer 4 ballonnen in de lucht. We vertrokken net over de grens bij Enschede, een gebied bekend als de "Knalhutte".
De noordoosten wind dreef ons pal over Haaksbergen, en zelfs over de wijk waar ik woon. Meer foto's...

De zevende ballonvaart vertrok bij de Rekkense inrichting op 22 april 2005. Een vaart over de bekende meeuwenkolonie van Zwillbrock (D) vervolgens Nederland weer in en we landden in Meddo.  Meer foto's...

De achtste ballonvaart was op 25 september 2005, na een enorme regenbui vertrokken we uit Haaksbergen. De laagstaande zon en de mist van de regenbui zorgden voor mooie uitzichten. De landing was in Glane. Meer foto's...

De negende ballonvaart was na afloop van de vliegshow op vliegveld Stadtlohn/Vreden in Duitsland op zaterdag 23 september 2006. Die zaterdag vertrokken er een groot aantal balonnen van dat veld, als afsluiting van het Airborn evenement. Gastpiloot Gerrit (net als ik radiozendamateur)
nodigde me uit om mee te gaan, hij wou proberen in Haaksbergen te landen. Daardoor ging hij laag weg bij het veld om na enige tijd snel te stijgen naar 1700 meter, waardoor we na ruim een uur varen keurig in Haaksbergen
terechtkwamen. Hoe krom de route liep kun je mooi zien op deze GPS-kaart.  Foto's  1 | 2

Mijn tiende ballonvaart was op woensdagmiddag 14 maart 2007. Een vaart van 1½ uur van Haaksbergen naar Ottenstein (D).
Om het "gevoel" voor het nieuwe seizoen weer te krijgen  een vaart  op een mooie voorjaarsdag. Geen betalende passagiers, maar drie crewleden van de grondploeg en pilote Chantal  genoten van de eerste vaart dit jaar. Foto's 1 | 2

Mijn elfde ballonvaart was op woensdagavond 18 juli 2007.
Wederom een vrij lange vaart met 2 passagiers die slecht ter been waren. Vertrek in Meddo vanaf een pas gemaaid grasveld en geland in Duitsland bij het plaatsje Gescher.
Het was even zoeken naar een landingsplek, gezien de vele
graanvelden, hoogspanningsleidingen en windmolens in dit gedeelte van Duitsland. Foto's: 1 | 2

Mijn twaalfde ballonvaart, op zaterdag 16 februari 2008, van Haaksbergen naar Warnsveld was met 2 piloten en zonder verdere passagiers. Op die koude zaterdagmorgen werden de nieuwe ModeSierra transponders en wat verschillende antenne's getest. Hiervoor gingen we naar de maximaal toegestane vaarhoogte en kregen rapporten vanuit Duitsland (Frankfurt) en van Dutch Mill. Alles werkte perfect en we konden gaan genieten van het prachtige heldere weer met de daarbij behorende vergezichten. Half Nederland was te zien deze morgen van Zwolle tot Nijmegen. Ook kon je de bergtoppen in Duitsland zien. Weer een prachtige vaart, al was de landing wat pittig door de opstekende wind.
Foto's: 1 | 2 | Route...

Mijn dertiende ballonvaart op zaterdag 22 augustus 2009.
Door een handblessure heb ik het voorseizoen in 2009 gemist en heb niet veel gevolgd met de grondcrew. Het gaat weer wat beter met de hand en met een duimbrace kan ik me nu redelijk redden. Op deze zaterdag was er een plek over in de mand doordat een passagier niet kwam opdagen. Het was goed weer maar wel wat weinig wind en de vaart vanuit Haaksbergen eindigde in Buurse waar net dit weekend de jaarlijkse feestactiviteiten plaatsvonden. Om in de buurt van het feestterrein te komen stegen we naar 2100 meter om vervolgens snel te dalen. Wel heel snel want ik heb een dag last gehad van mijn oren...
Foto's  1 | 2 | 3


Hoe vaak zul je als golfer de kans krijgen een balletje in een ballonmand te slaan? Het lukte Maarten Zurhorst op golfpark 't Sybrook in Enschede. [3 september 2010]

Er kan een slotje op deze website, ik ben niet meer actief in de ballonvaart. Soms moet je dingen nemen zoals ze komen.

Vaarten

Mijn 12e vaart


16 februari 2008
Vertrek in Haaksbergen
Landing in Warnsveld
Ballon: PH-DHM

Mijn eerste vaart


3 april 1993 van Haaksbergen
naar Hengevelde.

Han



luchtvaart links


Kerk in Groenlo

"Knalhutte" in Duitsland


Glane

Haaksbergen




Pilote Chantal en crewlid Diny


Gescher in Duitsland



De nieuwe Mode Sierra transponder






Laag over het feestterrein in Buurse